Hoe houd je mensen in het onderwijs?
Het is een vraag die geen een HR-professional uit Onderwijsregio Midden Nederland koud laat. Het zette dan ook de toon bij een drukbezochte HR-themabijeenkomst afgelopen maandag. Want hoe houd je mensen gezond, gemotiveerd en aan het werk in een sector onder druk?
De cijfers maken wel duidelijk waarom die vraag zo urgent is. Het verzuim in het primair onderwijs ligt met circa 7,2% aanzienlijk hoger dan in andere sectoren. Vooral 45-plussers en vrouwelijke onderwijsprofessionals vallen vaker uit door een opeenstapeling van werkdruk, ingrijpende privégebeurtenissen en vraagstukken rondom vrouwengezondheid.
Stephan Hopman van CAOP bracht het scherp onder woorden: verzuim is geen individueel probleem, maar een gedeelde verantwoordelijkheid. En dat vraagt iets van de cultuur binnen scholen. Een cultuur waarin HR en leidinggevenden samen het gesprek aangaan over levensfases, fysieke gezondheid en impactvolle privé-gebeurtenissen, in plaats van te wachten tot iemand uitvalt.
Herkenning alom en een gesprek dat meteen de diepte in ging. Hetty de Jong van Arbeidsmarktplatform PO schetste de bredere arbeidsmarktontwikkelingen, waarna Stephan de deelnemers zelf aan de slag liet gaan met hun ambities rond vitaliteit, het behoud van starters en de instroom van zij-instromers. De opgehaalde input wordt meegenomen in de meerjarige ambitieafspraken van Onderwijsregio Midden-Nederland PO.
Wat zie jij als de belangrijkste stap naar duurzame inzetbaarheid?

