Algemene campagne gericht op imago van het onderwijs en het werven van leerkrachten
In de RAP-plannen zijn de volgende activiteiten opgenomen met betrekking tot dit onderwerp:
Nummer |
Naam activiteit |
Periode en duur van de activiteit |
Beoogde resultaten en producten |
RAP.09 |
Algemene campagne gericht op imago van het onderwijs, www.voordeklas.nl als centraal platform / centrale landingspagina i.c.m. www.TransPOort.nu |
1/8/20 tot 1/8/22 waarbij een mediacampagne gedurende deze periode meermaals periodiek wordt ingezet. |
Algemene imago van het onderwijs positief versterken door middel van on- en offline campagnes. Herhalen mediacampagne (bijvoorbeeld 4 x gedurende 1 mnd.) voor de versterking van het imago en de aantrekkingskracht voor het beroep leerkracht (o.a. interesseren herstarters en zijinstromers voor het vak). |
RAP.12
|
Met behulp van de vacaturebank voordeklas.nl besturen/schoolleiders faciliteren bij werving voor tijdelijke en vaste formatie. |
1/9/20 tot 1/7/21 |
Meer grip geven op werving- en selectieproces en de kwaliteit daarvan verbeteren. Tevens doorlooptijden verkorten. Opmerkingen: D.m.v. voorlichting en benutten cliëntportals en social media mogelijkheden van Voordeklas.nl. |
Beoogde resultaten en producten
Het imago van het onderwijs en de leerkracht verbeteren in algemene zin. De aantrekkelijkheid van het onderwijs als werkveld vergroten door zowel de realiteit als de bijzonder inspirerende aspecten van het beroep voor het voetlicht te brengen. Hierbij zoeken we actief samenwerking met Het Onderwijspakt, de grote PO-schoolbesturen in de Stad Utrecht en de pabo's en andere opleidingsscholen (Archimedes van de Hogeschool Utrecht).
Duidelijke loketten voor de verschillende doelgroepen (leerkrachten, herstarters, zij-instromers, vervangers). Een optimale regionale vacaturebank met veel traffic. Client portals voor de individuele besturen.
Opmerkingen
Deze doelstelling is lastig meetbaar, maar kan gezien worden als een paraplu waaraan doelgroep-communicatie en acties (waar wel concrete doelstellingen aan hangen, bijvoorbeeld events) kunnen worden gekoppeld. Zaken die we actief onderdeel van de campagne willen maken zijn o.a. het enthousiasmeren van diversiteit (meer mannen) en de mogelijkheid om werken in het onderwijs met een andere baan te combineren.
Voortgang / status
De website www.voordeklas.nl biedt duidelijke loketten voor de verschillende doelgroepen. Een imagocampagne via verschillende social-media-kanalen die in 2020 vier maanden heeft gelopen zorgt voor veel traffic op de website.